A legnagyobb választék  és    iskolaszerekből.

 Kérdésed van? Hívj minket! +36204897128
 Látogass el budaörsi üzletünkbe! 
Budaörs, Budapesti út 61-63.
 Tudj meg többet az iskolatáskáról ITT>>

Blog

Montessori iskola: a nem direkt tanítás módszere

Niki
Niki
2023.01.31 01:01
Montessori iskola: a nem direkt tanítás módszere

Ha még nem sikerült megtalálni gyermekednek a megfelelő iskolát, érdemes szétnézni milyen más alternatív iskolalehetőségek vannak környezetedben. Ez a cikk nemcsak a Montessori iskola főbb alapelveit vázolja, hanem egy-két játék ötletet is nyújt azoknak, akik otthon is szeretnék ezt a pedagógiai elvet kipróbálni.

A Montessori módszer megszünteti a tanítani-tanulni régi fogalmát. A pedagógus feladata nem a direkt tanítás, hanem olyan feltételek megteremtése, melyek között minden gyerek saját tevékenysége során maga fedezi fel a dolgok tulajdonságait és összefüggéseit. Így nemcsak tudásra tesz szert, hanem képességei is fejlődnek. A gyerekeket olyan fejlesztő eszközökkel veszik körül, melyekkel szívesen játszanak és dolgoznak. A pedagógus feladata a gyereket elvezetni ahhoz az eszközhöz, amelyik fejlettségének megfelel, és csak annyit segíteni, amennyire a továbblépéshez szüksége van. A Montessori óvodában és iskolában nincs fegyelmezés, mert minden gyerek mindig csinál valamit.

Íme néhány Montessori játék, melyeket otthon is játszhatunk  gyermekünkkel  :  

  • Mozgás fejlesztésére:Rajzolj a padlóra krétával egy kört vagy oválist. A gyermek próbáljon meg a vonalon sétálni úgy, hogy közvetlenül a jobb lába elé helyezi a balt, majd az elé a jobbat stb. (Te is csinálhatod vele!) Addig játsszatok így, amíg jól nem megy neki, majd megpróbálhatja ugyanezt úgy, hogy egy pohár vizet visz a kezében (feladat: ne loccsanjon ki a víz), vagy egy babzsákot a fején (ne essen le!).
  • Érzékelés fejlesztésére:
    Különböző anyagdarabokat (bársony, selyem, kord, műselyem, krepp stb.) vágj le úgy, hogy mindből két darab legyen. Ha már tapintással és a színek, minták alapján ügyesen összepárosítja a gyermek, kösd be a szemét, hogy csak a tapintás segítségével próbálkozzon.
  • Egyszerű tárgyakat egy papírzacskóba vagy vászontáskába teszünk, a száját összefogjuk annyira, hogy a kicsi kézzel bele tudjon nyúlni. Kérjük meg, hogy azonosítson minden tárgyat, mielőtt kiveszi a zsákból.
  • Festékboltból szerezhetünk két egyforma tábla festékmintát, melyeket kartonra ragasztunk, hogy színpárosítást játszhassunk vele. Két éves korban csak a három alapszín párosításával kezdjük, majd később újabb árnyalatok hozzáadásával nehezíthetjük a játékot. Ha már így is ügyes, a világosabbtól a sötétebbig sorba lehet rendezni a színeket. Játszhatunk memória-játékot is: megmutatunk a kicsinek egy árnyalatot és a másik szobában lévő teljes kupacból megkérjük, hogy válassza ki emlékezetből az adott színt.
  • Egy nagy csomagolópapírt a földre fektetünk, megkérjük a kicsit, hogy feküdjön rá, körberajzoljuk. A "portré" befejezése már az ő dolga.
  • Megfigyelési játék: Engedjük, hogy a kicsi az ablaküvegre rajzoljon zsírkrétával. Próbálja lemásolni a mit lát kint. Utána az ablak tisztítását, letörlését is élvezni fogja.
  • Különböző méretű csavarokat és rájuk csavart anyákat egy kis dobozba vagy tálkába teszünk. A kicsi lecsavarhatja az anyákat (finommozgást fejleszti), majd jobbra teszi a csavart, balra az anyát (lehet fordítva is :). Ezután megpróbálhatja újra összepárosítani és -csavarozni őket.
  • Kicsi cseppentős orvosságos üvegekbe citromlét, ecetet, cukros vizet és higított szörpöt teszünk. Minden üvegből egy picit a gyermek nyelvére cseppentünk, és megkérjük, azonosítsa, hogy édes vagy savanyú ízt érez-e. Hasonló érzékeléssel kapcsolatos párosító játékot lehet játszani különböző fűszerek szagolásával (minden dobozkából kettő kell).
  • Kis, üres sószórókat vagy kis kartondobozokat párosával különböző anyagokkal megtöltünk (pl. homok, rizs, lencse, apró kavics, gyöngyök), mindegyik más hangot adjon, ha megrázzuk a tartályt. Először párosítjuk a hangokat, majd később sorba is rendezhetjük a szerint, melyik a hangosabb.
  • Kis kártyákat is használhatunk párosításhoz, melyeken különböző kategóriájú tárgyak, élőlények vannak (levelek, fák, dinoszauruszok, virágok, rovarok, madarak, geometriai formák stb.). Később párosíthajuk a képet a névvel, melyet szintén kártyákra írunk, majd rendezhetjük a kártyákat különböző kategóriák szerint (pl. élőhely).

Forrás: Magyarországi Montessori Egyesület, www.okosbaba.hu, montessori.lap.hu

Tartalomhoz tartozó címkék: iskolakezdés tanulási tippek