Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében.

Az iskolaválasztás szempontjai

Az iskolaválasztás szempontjai
Néhány héten belül döntenünk kell, vajon melyik általános iskolába, esetleg konkrétabban melyik osztályba vagy tagozatra iratjuk be gyermekünket. Az, hogy egyszerűbb legyen a választás, összeállítottunk egy szempont rendszert, melyet érdemes a bizonytalanabb szülőknek elolvasniuk.

Mindenekelőtt vegyük figyelembe gyermekünk személyiségét. Több testvér esetén ne ragaszkodjunk az első gyermekünk igényei alapján kiválasztott iskolához, nem biztos, hogy a későbbi gyermekünknek is ez az iskola lesz a legmegfelelőbb.

1, Tanító néni vagy tanító bácsi választás

Több szülő CSAK ez alapján dönt az iskolaválasztás esetében. Valóban fontos szempont, az általunk esetleg korábban már megismert személy szimpátiája, DE véletlenül se hagyatkozzunk kizárólag csak a tanítóbácsi vagy néni személyére. A mai "mobil" világban könnyen megtörténhet, hogy elköltözik egy-két év múlva, esetleg elmegy szülési szabadsárga.

2, Az osztály létszáma
Vegyük figyelembe gyermekünk személyiségét. Erősen introvertált gyermeknek nem biztos, hogy egy nagy létszámú közeg megfelelő, hiszen nehezebb ismerkednie a többi osztálytársával. 

3, Legjobb barát 
Sok szülőtől hallottam, hogy az alapján választott osztályt / iskolát, hogy a gyermeke legjobb barátja/barátnője is ugyanabba az intézménybe ment. Mivel a barátságok "jönnek-mennek" ebben a korosztályban, helytelen csak ezt a szempontot figyelembe venni. Ráadásul ami az elején előny , az egyben a hátrány is lehet: nehezebben alakít ki gyermekünk "újabb" barátokat, hiszen a "régi, óvodáskori" barátait nem akarja megbántani gyermekünk. Főleg a mai világban könnyen lehet az óvodai barátságokat "ápolni". 

4, Udvar, környezet, tömegközlekedés
Egy fontos szempont az iskolának rendelkezésre álló környezet, udvar, hiszen alsó osztályos gyermekünk sokat fog kint tartózkodni az udvaron. Nem kell, hogy legyen egy játszótérrel felszerelt udvar, hiszen vannak iskolák, akik ennek hiányában rendszeresen (!) járnak ki a közeli játszóterekre. 

5, Külön órák - sportok
Egyre nagyobb "divat" alsós gyermekeinket külön órára vinni, pedig a legtöbb pedagógus és pszichológus egyértelműen nem támogatja ezek meglétét. Indoklásuk szerint egy ilyen idős gyermeknek elsősorban kötetlen szabadidőre van szüksége. Habár egyetértek ezzel az állásponttal is, mégis valahol az "arany középutat" javaslom, azaz, ha külön óra, akkor lehetőleg sportot jelentsen ez az időtöltés. Egy elsősnél egyáltalán nem, míg egy idősebb gyereknél egy heti egy-kétszeri elfoglaltságot is jelenthet. Talán legkevésbé ezt a szempontot venném figyelembe egy iskolaválasztás kapcsán.

6, Közelség
Fontos és talán az egyik legfontosabb szempont, hogy gyermekünk - egy nagyobb város esetén- ne a legtávolabbi iskolába járjon nap, mint nap. Az utazásra szánt idő sokszor fog számítani az ő és a család életében is.

7, Alternatív vagy hagyományos tanrend
Napjainkban egyre több iskola próbál valamilyen alternatív pedagógiát ötvözni tanítási módszerébe. Alternatív tanrend alatt ebben az esetben a "klasszikus" iskolától eltérő iskolákat: Montessori, Waldorf iskolákat értjük. Bár  sok szülő elzárkózik ezektől az oktatási rendszerektől, mégis úgy gondolom, hogy a kevésbé szabálytkövető gyermekek részére kimondottan ideális tanítási módszereket , gyakorlati úton való tanulást adnak ezek az iskolák. ( Montessori iskolákról bővebben ITT>>  )

Tartalomhoz tartozó címkék: iskolakezdés tanulási tippek
Az oldal tetejére
-->